poniedziałek, 17 czerwiec 2013 00:00

Aktualna analiza stanowisk pracy ucznia/przedszkolaka

Napisała 

Państwowy  Powiatowy  Inspektor Sanitarny  w  Międzyrzeczu  informuje „Nasze dzieci siedzą coraz lepiej”.

Pracownicy Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Międzyrzeczu od kilku lat dokonują oceny stanowisk pracy ucznia/przedszkolaka w placówkach szkolnych i  przedszkolnych.

Ocena przeprowadzona w roku szkolnym 2012/2013 wykazała znaczną poprawę jakości stanowisk pracy uczniów w szkołach oraz przedszkolaków w przedszkolach.

Oceną objęto 18 placówek (7 przedszkoli, 4 szkoły podstawowe, 2 gimnazja oraz  5 zespołów szkół). Oceniono łącznie 1.260 stanowisk pracy ucznia/przedszkolaka. Nieprawidłowości stwierdzono w 10 placówkach w 40 oddziałach – 291 stanowisk pracy ucznia/przedszkolaka, co stanowi  23 % ocenionych stanowisk pracy.

Dla porównania w roku szkolnym 2011/2012  oceny dokonano w  13 placówkach  (5 przedszkoli,  3 szkoły podstawowe, 1 gimnazjum oraz  4 zespoły szkół). Oceną objęto 46 oddziałów szkolnych i przedszkolnych, oceniono łącznie 704 stanowiska pracy ucznia/przedszkolaka. Nieprawidłowości stwierdzono w 11 placówkach, w 35 oddziałach – 296 stanowisk pracy ucznia/przedszkolaka, co stanowiło ponad 40 % ocenionych stanowisk pracy.

Szkolne meble powinny odpowiadać zasadom ergonomii. Nieprawidłowe bowiem stanowisko pracy ucznia w szkole powoduje nieprawidłowe obciążenie poszczególnych części kręgosłupa i mięśni, jest przyczyną zmęczenia dziecka, prowadzi do deformacji kręgosłupa i utrwalenia wad postawy, powoduje nieprawidłowe funkcjonowanie układu mięśniowo-kostnego oraz narządów wewnętrznych.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. (Dz. U. 03, Nr 6, poz. 69 z późn. zm.) w placówkach oświatowo-wychowawczych to dyrektor placówki  zapewnienia dzieciom i młodzieży bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkołach i innych placówkach edukacyjnych oraz nabywa i stosuje  sprzęt oraz meble posiadające certyfikaty zgodności z Polską Normą. Oznacza to, że w szkole, przedszkolu to dyrektor musi zapewnić przedszkolakom/uczniom ergonomiczne stanowisko pracy.

A  kto zapewnia dziecku właściwe stanowisko pracy w domu ?

Dzieciom nauka w szkole zajmuje w zależności od wieku od 4 do 8 godzin dziennie, dodatkowo od 1 – 3 godzin dzieci poświęcają na naukę domu. Dlatego też bardzo ważną sprawą jest stworzenie im jak najlepszych warunków do przyswajania wiedzy.

Rodzicu/Opiekunie Ty również jesteś zobowiązany do zapewnia swojemu dziecku odpowiedniego stanowiska pracy.

Pamiętajmy! Nie należy kupować mebli na wyrost, tylko wybierać takie z regulowaną wysokością szafek  i półek, aby dziecko miało do nich swobodny dostęp.

Nie podsuwajmy dziecku "dorosłego” krzesła. W trosce o jego kręgosłup i komfort pracy należy kupić fotelik z regulowaną wysokością, który musi mieć prawidłowe fizjologiczne podparcie kręgosłupa, umożliwiać dynamiczny sposób siedzenia.

Oparcie krzesła powinno podpierać odcinek lędźwiowy kręgosłupa i nie dochodzić do łopatki. Kąt pomiędzy udem a podudziem powinien wynosić 90 stopni. Pomiędzy udami a blatem stołu powinna być wolna przestrzeń. Blat stołu powinien być na takiej wysokości, aby ramiona z przedramionami tworzyły kąt 90 stopni.

 

ZASADY PRAWIDŁOWEGO SIEDZENIA

A. stopy w butach płasko spoczywają na podłodze

B. tylna część podudzia nie powinna dotykać krawędzi siedziska

C. przednia krawędź siedziska nie może wywierać ucisku na uda

D. między górną powierzchnia uda a dolną powierzchnią płyty stołu powinna być zachowana przestrzeń niezbędna do swobodnego ruchu nóg

E. wysokość  stołu  należy  dobrać  tak,  aby  łokcie przy kończynie górnej zgiętej  pod  katem prostym, leżały na poziomie górnej krawędzi płyty lub nieco poniżej

F. oparcie krzesła powinno podpierać kręgosłup w okolicy lędźwiowej oraz poniżej łopatek

 Istotną sprawą dla zdrowia jest utrwalenie w świadomości dzieci znaczenia właściwego doboru mebli. Uświadomienie dzieciom zagrożeń wynikających z niedostosowania stanowiska pracy jest bardzo ważne. Każdy uczeń powinien zatem wiedzieć, że właściwy do jego wzrostu i proporcji ciała dobór stanowiska pracy w szkole, czyli ławki lub stołu i krzesła, zapewni mu nie tylko komfort pracy przy pisaniu, czytaniu i słuchaniu, ale zapobiegnie także powstawaniu wad postawy.

 

Informację przygotowała Aleksandra Gomuła – Powiatowa Stacja Sanitarno -Epidemiologiczna   w Międzyrzeczu

Dodatkowe informacje

  • Opublikował: Sławomir Gandecki
Czytany 321 razy
   
Kliknij, aby odłuchać tekst

Pliki ciasteczek (ang. cookies) są niezbędne do tego, aby jak najlepiej wykorzystać zasoby strony internetowej na której się znajdujesz. Nie będą one służyć w żadnym wypadku do zidentyfikowania Ciebie. Więcej informacji można znależć w polityce plików ciasteczek.

  Akceptuje ciasteczka tej strony.